Wat is de Pijngids?


 

Informatie over meer dan honderd spieren en pijnklachten

De Pijngids bestaat uit twee delen. Een gratis deel, wat laat zien welke spieren welke klachten kunnen veroorzaken. Dit is bedoeld voor de "patiënt" die online informatie zoekt voor zijn pijnklachten. Mogelijk zijn dat specifieke spieren die tot nu toe over het hoofd gezien zijn. Dan kunnen ze gelijk een behandelaar zoeken die hierin opgeleid is.

Het tweede deel van de Pijngids is voor masseurs en therapeuten (in opleiding) die toegang willen hebben tot een online myofasciale bibliotheek met gedetailleerde informatie over 112 spieren en 100 verschillende klachten en aandoeningen. Dit is een abonnement. Bij iedere spier staat een berg aan waardevolle kennis. Hiermee kan je snel informatie van 112 spieren er bij pakken, van spierfunctie, mogelijke oorzaken, antagonisten tot en met fasciale aandachtspunten worden puntsgewijs weergegeven. De spieren zijn weer gekoppeld aan veelvoorkomende klachten.

Zo heb je tijdens je consult snel de juiste informatie bij de hand. Het bespaart je tijd en het is effectief.

En voor de cliënt heeft het ook voordelen, want de oefeningen voor zelfbehandeling en stretch kan je eenvoudig na de behandeling vanuit deze Pijngids direct toesturen.

Tijdrovend zoeken in de diverse naslagwerken is nu niet meer nodig

Om zo goed mogelijk je cliënten te behandelen, zijn een aantal zaken essentieel. Uiteraard dien je de benodigde kennis en vaardigheden te bezitten en is het belangrijk op de hoogte te blijven van de nieuwste (wetenschappelijke) inzichten. De Online Pijngids is hierin een handig nalagwerk en een ideale ondersteuning!

“Het bezit van kennis geeft twee voordelen: men oordeelt minder en men oordeelt beter”. 

Deze uitspraak (van A.P. de Moncrif) legt de vinger op de zere plek. Zoveel mogelijk triggerpoint- en fascia kennis bezitten, zorgt ervoor dat je jouw expertise optimaliseert. Hierdoor weet je sneller waar de moeilijkheden zitten én kun je precies aangeven waar de gebreken zitten.

Óók na 20 jaar triggerpoints behandelen blijf je nog steeds leren en ontdekken. De kennis die je in dit werkveld kunt opdoen, is groot. Maar waar bewaar je al die kennis die je in 20 jaar opgedaan hebt? Hoe kun je daarin snel zoeken?

Het tijdrovend zoeken in de diverse naslagwerken is nu niet meer nodig. Triggerpoint- en fasciale kennis bij elkaar op één plek waar je eenvoudig en snel toegang tot hebt. Het is digitaal opgezet zodat nieuwe informatie makkelijk toe te voegen is zodat de Pijngids een myofasciaal werk ‘in progress’ blijft.

Wat kun je in de Online Pijngids vinden

Deze Triggerpoints zoekmachine is een uniek zoeksysteem voor iedere masseur of therapeut. Hij wordt zelfs gebruikt door academische ziekenhuizen! Het is dan ook een fantastisch 'levend' studieboek en ideaal naslagwerk voor beginnende tot zeer ervaren behandelaars. Het begeleid je in jouw zoektocht naar de bron(nen) van pijnklachten.

Bij triggerpoints en verkleefde fascia kunnen, net als bij organen en zenuwen, klachten zich op compleet andere plekken uiten. Inderdaad, de zogenaamde referred pain. Deze vorm van pijn kan het soms lastig maken om de daadwerkelijke bron op te sporen. De Online Pijngids ondersteunt jou hierbij.

Je vindt er informatie, zoals:

  • Het uitstralingsgebied;
  • Een zelfbehandelingsoefening;
  • Een rekoefening;
  • Aanbevelingen voor je anamnese en behandeling;
  • Andere spieren (antagonist en synergisten) die een rol kunnen spelen bij de klacht;
  • Welke spieren vaak samen triggerpoints ontwikkelen en een connectie hebben;
  • Fasciale connecties die je niet moet vergeten te behandelen.

Probeer hem gratis uit


 

Probeer de Pijngids gratis twee weken uit

Om een volledige indruk te krijgen van de Online Pijngids, nodig ik je uit om zelf een kijkje te nemen. Er gaat een wereld aan vakliteratuur, kennis en weetjes voor je open! Je kunt hem nu ook nog eens twee weken lang helemaal gratis uitproberen! Gedurende deze periode heb je volledig toegang tot de complete Online Pijngids. Hierna stopt de toegang automatisch, tenzij je er zelf voor kiest hem te verlengen. Je zit dus nergens aan vast. Maak er gebruik van.

Ja ik probeer hem graag twee weken uit

Vijf handige tips


 

Tip 1: Zet een link van de Pijngids op je website

Je kunt je cliënten doorverwijzen naar de gratis versie van de Online Pijngids op je website. Als je een link van de  Online Pijngids op je website zet moet je ervoor zorgen dat deze in een nieuw tabblad opent. Zo, blijven jouw cliënten op jouw website.

Tenslotte weten jouw cliënten je website goed te vinden en kunnen ze altijd een kijkje nemen op de Pijngids voordat ze naar de afspraak komen, dat ondersteund de voortgang van je behandeling. Ook als ze later een andere klacht hebben, weten ze waar ze moeten zoeken naar een oplossing. Daarnaast geeft het een professionele uitstraling op je website en weten mensen meteen wat je doet.

Tip 2: Ter voorbereiding op de behandeling

Inlezen en alvast informatie erbij zoeken

Ik loop meestal ´s morgens even alle dossiers van de cliënten langs, zodat ik weet wat ik moet doen en ik de behandelingen goed voorbereid. Daarbij is de Online Pijngids een grote hulp. Ik zoek bijvoorbeeld alle antagonisten en synergisten op en kijk of er speciale fasciale verbindingen zijn die ik mee kan nemen in mijn behandeling.

Deel de Online Pijngids met jouw cliënten

Maak gebruik van het gratis gedeelte van de Online Pijngids als je nieuwe cliënten krijgt. Stuur ze de link van de pijngids toe. Zo kunnen zij alvast zoeken in de klachtgebieden, bij klachten of de trefwoorden. Je zou een korte instructie kunnen mailen of telefonisch toe kunnen lichten hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Heb je de Online Pijngids op jouw website gedeeld met eventueel al een handige instructie? Dan bespaar je jezelf alweer wat extra werk en kun je daar in één klik naar doorverwijzen.

Zo krijgen jouw cliënten een beeld van wat spieren kunnen veroorzaken en zijn ze goed voorbereid op jouw eerste consult. Doordat zij naar jou terugkoppelen welke klachten zij hebben en welke spieren en uitstralingsgebieden hier mogelijk bij betrokken zijn, heb jij alvast een eerste indruk. Het voordeel is ook dat je cliënt betrokken is en mee op zoek gaat naar de oplossing. Daarnaast is het informatief. Misschien beseft je cliënt voor het eerst dat spieren klachten kunnen veroorzaken en meer dan alleen maar een stijve nek. De bijbehorende afbeeldingen in de pijngids in combinatie met de uitleg over de spieren, geeft ook een duidelijke beeldvorming.

Tip 3: Tijdens de behandeling

Laat de Online Pijngids open staan op je bureaublad

De Online Pijngids laat ik automatisch opstarten in mijn browser en staat bij mij dus standaard open op mijn laptop. Zo heb ik de informatie gelijk bij de hand en kan ik mijn cliënt direct op het scherm mee laten kijken. Met behulp van deze tool kan ik bijvoorbeeld makkelijk uitleggen wat een triggerpoint is en wat het kan veroorzaken, welke spieren ik ga onderzoeken en waarom. Psycho-educatie is zo belangrijk en bevorderd het herstel aanzienlijk! Aan het einde van de behandelsessie kan ik uitleg voor zelfbehandeling en de rekoefening voordoen en laten zien op het scherm. Super handig!

Tip 4: Na de behandeling

Verzamel je observaties, hypothese en acties

Als je klaar bent met een behandeling zit alles nog vers in je geheugen. Maak altijd even tijd voor korte aantekeningen met een actielijstje. Benoem jouw bevindingen, wat jou is opgevallen en je de volgende keer wilt onderzoeken. Misschien wil je in de Online Pijngids nog enkele spieren erbij pakken ter voorbereiding op de volgende afspraak.

Dit is handig zodat je dan in één oogopslag ziet wat je van plan was en je gelijk kunt doorpakken. Als laatste stuur je je cliënt de informatie toe hoe ze thuis verder kunnen en waar ze rekening mee moeten houden, en de factuur natuurlijk ;-)

Tip 5: Stuur de oefeningen per mail, Whatsapp of Messenger naar je cliënten

Je kunt verschillende spieren selecteren die voor jouw cliënt de mogelijke oorzaak van de klacht zijn en deze selectie met oefeningen direct per mail naar je cliënt versturen. Je kunt tekst en adviezen toevoegen en dat per mail versturen. Maar je kunt er ook voor kiezen om de link met oefeningen per Whatsapp of Messenger te sturen. Dan hebben ze het altijd bij zich op hun smartphone.

Reviews


 

“Doen, is een te gekke tool!”


“Het beknopte, ideale naslagwerk dat ik zelf had willen maken. Ik snap jouw behoefte v.w.b. de digitale gids helemaal. Ondanks het schitterende handzame boek van Claire Davies ben ik ook altijd weer zelf aan het zoeken om het op een nog handzamere, beknoptere manier op te schrijven zodat ik iets heel snel kan vinden. Dit is ideaal en nu hoef ik het niet zelf te maken.”

“Oefeningen mailen is super!”


“Dat ik de oefeningen direct naar mijn klant kan sturen is echt SUPER! Meestal stuur ik een mail met alle uitgebreide informatie en daarnaast stuur ik de link met oefeningen nog even per Whatsapp door want daar werk ik heel veel mee. Dat vinden klanten ook echt handig, want hebben ze de plaatjes met wat ze moeten doen ook altijd bij de hand. Mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld”

Wat super is dit zeg!


Hoi Hanneke, Wat super is dit zeg! Ben er heel blij mee. Dank jullie wel. Want je hebt dit vast niet alleen gedaan. Met vriendelijke groet, Erica

“Bespaart veel tijd!”


“Het is een perfect product en het mooie is dat het continue wordt ge-update. Je kan het ook gebruiken als een studie tool. Het heeft mijn praktijk een lift gegeven, omdat ik nu meer effectief informatief werk en dat bespaart heel veel tijd, maar ook lichamelijk energie. Want als body worker wordt er veel gewerkt met de handen en vingers.”

Deel dit via